כיצד לבוש משפיע על האנשים סביבנו?

לא פעם שואלים אותנו האם לבוש זה עניין עקרוני בתקשורת בין אנשים והאם הפנימיות זה לא מה שבאמת חשוב. התשובה היא שהפנימיות שלכם היא ללא ספק העיקר, אבל ההופעה היא כלי מאוד נוח שיכול לעזור לכם לשווק את הפנימיות בעטיפה המתאימה, כמו שאומרים – ללא מילים.
אבל לפני שנראה כיצד זה נוגע ליום יום שלכם, קצת תובנות מדעיות:
אני לא יודע אם אתם מודעים לזה, אבל רק כ-20 ממה שאנחנו רואים (או חושבים שרואים) מגיע אלינו מהעיניים, השארית – 80 האחוז הנותרים, מגיעים מהשלמה של אונה האחורית של המוח. מה זה בעצם אומר? זה אומר שהראייה שלנו מאוד סלקטיבית ושהמוח שלנו רגיל לבצע השלמות אוטומטיות לכל דבר שאנחנו רואים, ולמקד אותנו רק במה שחשוב והולם את תפיסת המציאות שלו. כולכם בטח ראיתם את הסרטון המפורסם שבו נותנים לכם לעקוב במשך מספר דקות אחר מסירות כדור בין קבוצת אנשים בזמן שאתם מתבקשים לספור את כמות המסירות (אם אתם לא מכירים את זה, חפשו ברשת awareness test). כנראה שגם אתם, כמו רובנו, לא זיהיתם את הגורילה שהתהלכה ביניהם בזמן שהם מתמסרים… מה זה מרמז לנו? את העובדה הפשוטה שהמוח שולט בנו יותר ממה שאנחנו שולטים בו. ואיך זה קשור להופעה ולבוש? כי כשהאדם שמולכם מסתכל עליכם, עוד בטרם פצחתם את הפה, המוח שלו כבר עשה בשבילו את ההשלמות לגבי מי אתם ומה אתם מייצגים, והכי חשוב – מה ייצא לו מהאינטראקציה אתכם.
אם אתה בחור שרוצה לגשת למישהי בבר, והבחורה יושבת לבד ולוגמת מהמשקה שלה, סביר להניח שיחד איתך בוהים בה מספר גברים נוספים. במי מכם היא תבחר? למי תקדיש מזמנה?
למעניין שבכם? לעשיר? לחכם? למצחיק? התשובה היא פשוטה – לזה שהמוח שלה לא ישדר לגביו שהוא "כמו כל האחרים ולכן זכאי להתעלמות".
הרי על מנת לגבש דעה מלאה עליכם, היא תצטרך להשקיע בכל אחד דקות ארוכות ויקרות מזמנה, והערב שלה הולך ומתקצר… אז היא תשקיע רק בזה שיתפוס לה את העין, ואלא אם כן אתה חתיך הורס, כל עוד תהיה לבוש בטי-שירט וג'ינס כמו יתר הגברברים, אין לך שום סיכוי לסקרן אותה.
המוח שלה לא יאפשר לה זאת. היא תאבד עניין עוד לפני שתספיק להוציא מילה.
כדי לשפר את הסיכוי ההצלחה שלך, אתה צריך לתפוס לה את המבט כבר מהשנייה הראשונה, אבל חשוב לא פחות – המבט הזה צריך לספר לה במדויק את הסיפור אותו אתה רוצה שהיא תשמע!
לשם המשך ההדגמה בואו נגלוש לסיטואציה מעט אחרת, אם את מנסה לגייס הון ראשוני לחברה שלך, והמשקיע רגיל לקבל למשרדו אין סוף צעירים שאפתנים בחולצות מכופתרות ומכנסי אלגנט – אם לא תבלוט, לא תשאיר חותם ולא תקבל שיק. התת מודע שלו ישחזר את יתר השיחות אותן הוא קיים עם אנשים שנראים בדיוק כמוך, ובעקבות כך, המודע שלו ישחזר את ההחלטה הלא רצויה.
איך מתגברים מעל כל המכשולים האלה? שואלים את עצמכם בבוקר מול הארון – מה אני רוצה לשדר? אם אתה עובד בחברת הייטק, שאותה אתה רוצה יום אחד לנהל, כדאי מאוד שתתלבש כמו המנכ"ל, כי כשאנשים יראו אותך, יהיה פשוט וטבעי בשבילם לעשות את ההקשר בין ההצלחה הנוכחית שלו להצלחה העתידית שלך. אם אתה רוצה להרוויח מיליון דולר, תתלבש כמו מישהו שיש לו מליון דולר!

לעומת זאת, אם אתה הולך לאירוע חברתי בו אתה לא מכיר אף אחד, כדאי שתלבש משהו בלתי רשמי שיעודד אנשים לדבר איתך. אם תתלבש מלוטש מדי, אתה אולי תשדר שאתה מאוד מצליח, אך אנשים יירתעו ממך – פשוט כי הם לא רגילים לזה שמישהו ב"מעמדך" מנהל איתם שיחות חולין. אף אחד לא רוצה לקנות מכונית או דירה ממישהו שלבוש פחות טוב ממנו, עם זאת, כולנו נרגיש מוזר ונחשוד במשהו אם המוכר בקיוסק יעטה על עצמו חליפה… הדברים האלה דורשים מחשבה מוקדמת, אבל הם חוסכים הרבה מאוד דיבורים והסברים. אם תגיע לראיון עבודה עם עניבה, אף אחד לא ישאל אותך אם רצינות וסדר הן תכונות בולטות אצלך, הם פשוט יקשרו אותך אוטומטית לאנשים מעונבים אחרים שיצא להם להכיר.
כשאתה חושב על בן אדם חברותי, באילו צבעים אתה צובע אותו?
רוב האנשים נוטים ללכת בצבעים ניטרלים ומשעממים שגורמים להם להיבלע בין כולם, דבר מוזר בפני עצמו כשמשלבים אותו עם הידיעה שכל אחד רוצה להרגיש חשוב ומיוחד. למה זה כך? בעיקר כי לא לכולם יש את האומץ לפעול בהתאם לרצונות שלהם, ולצאת מאזורי הנוחות שהם יצרו בשביל להגשים יעדים וחלומות. השאר, פשוט לא מבינים את המשמעות… למעשה צבע הבגד מרמז רבות על אופי האדם שלובש אותו ומבדיל אותו מהעדר. אם במקרה אתה מורה בבית ספר ואתה מכין תלמידים לקראת בחינה במתמטיקה, והכיתה שלך במשך שעתיים בוהה בך מפוחדת מהצפוי, חולצה בגוון ירוק מרגיע, עשויה להוריד קצת את הלחץ. כשאתה מנסה להיבחר למשרה ציבורית, כדאי מאוד שתלבש משהו שמשדר אמינות וביטחון – למשל לבוש אלגנטי כחול, לעומת זאת כשאתה הולך לחפש דירה, ובעל הבית צריך לבחור בין חמישה מועמדים, אם תלבש אדום, יש סיכוי טוב שהמוח שלו יקטלג אותך בקובייה נפרדת משאר המועמדים. ואגב כך בדיוק עליך לפעול גם בפעילות ספיד דייטינג.
הדבר האחרון בו טרם נגענו הוא "התכונה המסקרנת" של הלבוש שלך. מה הכוונה? הנחת היסוד שלנו היא שעל מנת ליצור כימיה עם הסובבים אותנו, עלינו האחריות ליזום איתם את הקשר הראשוני – פשוט כי בדרך כלל לרוב האנשים אין את הכלים לעשות זאת במקומנו, אך עם זאת, במידה ונעשה את זה נורא פשוט בשבילם, הם עשויים לקחת את הכדור לידיהם. סוג של "הרמה להנחתה" אם תרצו. למשל – אתם לובשים חולצה עם כיתוב משעשע, לא פעם אנשים יבקשו מכם לעצור בשביל שהם יוכלו לקרוא את הכיתוב ומשם כבר תתפתח לה שיחה. באותה המידה אם את מתלבשת מאוד מקורי, נשים רבות יוכלו להחמיא לך במידה והנסיבות יאפשרו להן לפתח שיחה, במצב אחר הן היו פשוט נותנות לך לחלוף לידן בלי מילה, גם אם רצו בכך. לוקח זמן רב לגלות מכנים משותפים עליהם ניתן לבסס כימיה, ואם תאפשרו את המכנה המשותף הזה – הסקרנות, כבר מהמבט הראשון, אתם תרחיבו בקלות את מעגל המכרים שלכם.
אז מה היה לנו כאן?
1. תחשבו לפני שאתם מתלבשים לפגישה לאילו תכונות מאפיינות מקשר אתכם הבגד שבחרתם והאם זה משרת את המטרות המיידיות שלכם?
2. תוודאו שאתם לא לבושים כמו "כל אלה שבאו לפניכם".
3. תיצרו לעצמכם מלתחה עם צבעים מגוונים ותבחרו צבע שישרת את הכוונות שלכם.
4. תדאגו ללפחות פריט לבוש אחד שמעורר סקרנות ושעשוי לעזור לפתח שיחה.
5. ואחרון חביב – תשאל את עצמך, מה איזו תדמית הלבוש שלי משדר, והאם זה באמת משרת את הרושם אותו אני רוצה ליצור על אנשים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים